Ola Lompa bygde kjennskap med målrettet lydkampanje

Ola Lompa er utfordreren innenfor lompe-kategorien, og ønsket å bygge kjennskap om egen merkevare. En geografisk målrettet kampanje i P4-gruppens digitale lydunivers økte merkevarekjennskapen med hele 40%

ØKTE MERKEVAREKJENNSKAPEN: Ola Lompa testet radio i et geografisk avgrenset område, og oppnådde 40% økning i kjennskap. Foto: Ola Lompa
  • PRODUKT: Lomper
  • KAMPANJEPERIODE: Uke 35-39 2023
  • FLATER HOS OSS: P4s digitale lydunivers
  • REKLAMEBYRÅ: Både Og
RADIOSPOTTER

Bakgrunn og mål med kampanjen:

Ola Lompa er en familieeid bedrift som har levert lomper og lefser siden 1934. Nå ønsket man å finne ut om det var mulig å bruke lydreklame for å øke merkevarekjennskapen til et produkt som først og fremst oppfattes som et tilbehør til annen mat. Målet var å inspirere lytterne til å bruke lomper til mer enn bare pølser. 

Geografisk målrettet lydkampanje:

For å finne ut om lyd kunne løse denne kommunikasjonsutfordringen ville Ola Lompa i første omgang teste kampanjen i et begrenset geografisk område. Dette er mulig å få til med P4-gruppens målrettingsverktøy Smartspot, som tilbyr segmentering på både alder, kjønn og geografi.

Med Smartspot treffer man digitale lyttere, altså de som strømmer P4-gruppens radio- og podkastinnhold i bilen, på PC, via mobil, Spotify, Sonos eller på smarthøyttalere. For Ola Lompa var det ønskelig å treffe lyttere på Østlandet, og kampanjen ble derfor geografisk rettet mot lyttere i kun denne delen av landet.

Radiokampanjen:

Produksjonsbyrået Både Og lagde en radiospott med musikk og fengende rytmer, og budskapet var at lomper kan spises nær sagt når som helst og til all slags type mat. En effektmåling i etterkant viste at kombinasjonen av godt kreativt håndverk i utformingen av spotten og premium plassering i P4-gruppens digitale lydunivers ga svært gode resultater. 

Resultat:

Kampanjen ble testet på lyttere som hadde og ikke hadde hørt spotten til Ola Lompa, og det var en klar forskjell i både kjennskap, oppmerksomhet, liking og kjøpsintensjon blant disse:

  • Kjennskap: 40% høyere blant dem som hadde hørt spotten.
  • Oppmerksomhet: Hele 270% flere av de som hadde hørt spotten oppga at de husket den.
  • Liking: 13% flere av de som hadde hørt spotten svarte at de var positive til lomper fra Ola Lompa.
  • Kjøpsintensjon: 16% flere av de som hadde hørt spotten oppga at de kunne tenke seg å kjøpe lomper fra Ola Lompa.

"Vi er imponert over effektiviteten og nøyaktigheten til P4s målrettingsverktøy og muligheten det ga oss til å nå vår spesifikke målgruppe. Kampanjeresultatene har overgått våre forventninger, og vi har hatt en merkbar positiv effekt på merkevarekjennskapen til Ola Lompa. Nå ser vi frem til fortsatt samarbeid og videre suksess med P4» 


Belinda Kamp, administrerende direktør i Ola Lompa AS

Ta kontakt

Tom-Eirik Bergholt
Digital Product Manager
M: +47 934 21 244