Markedsførere må ha en digital lydstrategi

Lyd er i vinden som aldri før og digital lyd er sammen med tradisjonell radio det neste store. Nytt innhold og nye bruksområder driver veksten. Markedsførere i 2019 må åpenbart ha en digital lydstrategi.

Fra Steve Jobs’ lansering av iPod i 2001, gjennom fremveksten av musikkstrømmetjenester og trådløse hodetelefoner til den digitale fornyelsen av radio, smarthøyttalere og dagens bølge av podkast. 

Det er knapt mulig å gå én meter i bybildet i Oslo uten å se noen med hodetelefoner på hodet eller AirPods i ørene. Hva forteller det oss? At lyd er personlig, overalt og alt annet enn umoderne.

Fordelene med digitalt lydinnhold er klare: Valgbarhet, lydkvalitet, uavhengig av tid og sted, og en effektiv og fleksibel distribusjon. Digital lyd innbyr til personalisering og samhandling. Og lyd har høy betalingsvillighet. Annonsefinansierte lydmedier har et godt og etablert bytteforhold mellom annonser og verdi for lytteren, og stadig flere betaler for en strømmetjeneste med musikk.

Lovende markedsføringsverktøy

Fremveksten av podkast, både fra tradisjonelle innholdsprodusenter og fra merkevarer, kan være en nyttig del av selskapers lydstrategi. Radio har vært det i mange år og mulighetene øker med digitaliseringen. Mobiltelefonen og smarthøyttalere er fantastiske plattformer for lydkonsum og lyd er et godt markedsføringsverktøy på tvers av medier. Spesielt kan selskaper og aktører med mindre annonsebudsjetter effektivt bruke tematiske radiokanaler og podkaster på en annonsebørs. Disse kanalene har ofte god tilgang på unge, urbane lyttere som ellers er vanskelige å nå.

For annonsører betyr dette at lyd må være en naturlig del av annonseinvesteringene. Lyd kan nå kjøpes på en datadrevet måte slik man kjenner fra andre plattformer, på tvers av kanaler og podkaster, med nøyaktig dokumentasjon og optimalisering i sanntid. Dermed blir det elementært for annonsører å ha en digital lydstrategi.

Rett i øret

Lyd er en av menneskets aller dypeste egenskaper og kommunikasjonsformer. Radio, musikk og podkast når brukere som har valgt å lytte, med et høyt fokus på innholdet. Som markedsfører har du en brandmanual for hvordan din merkevare tar seg ut. Du har regler for «Compliance» og «Code of conduct». Det er produktmanualer og rutiner. Men har du en plan og struktur for hvordan merkevaren høres ut? Fremstår du enhetlig og når gjennom støyen på en måte som blir husket?

Kontakt oss gjerne for å lære mer.

Rune Hafskjær
Digital lyd bør være en naturlig del av annonseinvesteringene, sier P4-gruppens digitaldirektør Rune Hafskjær. Foto: P4